Ίσως εδώ να αναλύεται ένα ζήτημα που δε χαίρει ευρύτατης αποδοχής στην εργασιακή κουλτούρα των Ελλήνων. Ο εργασιακός μας χώρος …
Κανόνες ευπρέπειας στον χώρο εργασίας – Μέρος Β
Συνεχίζοντας το άρθρο για βασικές αρχές ευπρέπειας στον χώρο εργασίας θα δούμε πώς λεπτομέρειες όπως ο τόνος ή η ένταση της φωνής μας, η χρήση του κινητού μας και άλλα ζητήματα μπορούν να βλάπτουν ανεπανόρθωτα την εικόνα μας χωρίς να το ξέρουμε.
Το να είμαστε αγαπητοί στους συναδέρφους μας είναι πολύ σημαντικό, γιατί θα έρθουν πολλές στιγμές που θα χρειαστούμε την υποστήριξή τους. Εννοείται ότι το ίδιο ισχύει και με το αφεντικό μας, αλλά στο δεκαπλάσιο. Δεν είναι κρίμα να γινόμαστε αντιπαθητικοί ή να χαλάμε τη φήμη μας με πολύ απλά πράγματα; Ας δώσουμε λίγη προσοχή στα παρακάτω και μπορεί να βελτιωθεί η επαγγελματική μας εικόνα, άμεσα και αισθητά:
- Ένταση της Φωνής: Είτε σε μία τηλεφωνική ομιλία, είτε στην κατ’ ιδίαν συνάντηση, έχετε το νου σας στην ένταση της φωνής όταν συνομιλείτε με κάποιον. Επίσης προσέχετε και την ταχύτητα του λόγου σας. Όταν μιλάμε δεν επιθυμούμε να δημιουργούμε φασαρία στον περιβάλλοντα χώρο, ούτε τη δυσφορία των συνεργατών μας. Εννοείται ότι δε φωνάζουμε ανθρώπους στο διάδρομο ή από το ένα γραφείο στο άλλο, έστω –ή έτι περισσότερο -αν είστε το αφεντικό.
- Σεβόμαστε την Κοινή Ιδιοκτησία του Χώρου Εργασίας: Μην αμελείτε με το πέρας του ωραρίου να επιστρέφετε οτιδήποτε προορίζεται για κοινή ιδιοκτησία και χρήση και παρέχεται με έξοδα του εργοδότη, της εταιρίας ή του Κράτους.
- Εξοικειωθείτε με τις Αρχές Δεοντολογίας της Εργασίας σας: Ευθύς εξαρχής, μελετήστε τους κανονισμούς του γραφείου που πλέον υπηρετείτε. Δεν επιθυμούμε να βρεθούμε απροετοίμαστοι ενώπιον οποιοδήποτε περιστατικού εμφανιστεί, ούτε να κάνουμε κάτι ενάντια στις αρχές ή στο πνεύμα των αρχών της εταιρίας ή του επαγγέλματος.
- Μην γίνεστε Συναισθηματικοί: Μη θίγεστε προσωπικά από ανάρμοστες συμπεριφορές. Είναι θλιβερό, όμως οι απρεπείς συμπεριφορές είναι κάτι το συνηθισμένο που δεν πρέπει να μας κάνουν να συμμετέχουμε σε αυτές. Μη στεναχωρηθείτε ούτε να αναστατωθείτε, κυρίως, μην εξοργιστείτε με την αγένεια κάποιου πελάτη. Σκεφθείτε εκείνη την ώρα: πόση σημασία έχει αυτός ο άνθρωπος στη ζωή σας. Καμία; Αφήστε τον να σας χαρίσει ένα διασκεδαστικό σόου και συνεχίστε τη δουλειά σας.
- Χτυπάτε την πόρτα ή ενημερώνετε τηλεφωνικά: Ακόμη και αν η πόρτα του συναδέλφου είναι ανοιχτή, χτυπήστε και σταθείτε στο κατώφλι μέχρι να σας δώσει την άδεια να περάσετε. Κάντε την επίσκεψή σας όσο γίνεται πιο διακριτική και σύντομη. Προηγουμένως να τον έχετε ενημερώσει για το σκοπό της επίσκεψής σας για να μπορεί να υπολογίσει τον χρόνο που θα σας αφιερώσει.
- Μην «ανταποδίδετε» κακή συμπεριφορά που έχετε λάβει: Αν διαπιστώθηκε έλλειψη σεβασμού προς εσάς μην υιοθετείτε την ίδια τακτική σε ανταπόδοση του κακού. Δεν είναι βέβαιο ότι ο συνεργάτης σας θ’ αντιληφθεί το ατόπημά του. Αντίθετα, κεκλεισμένων των θυρών εκθέστε του τη δυσκολία που σάς δημιούργησε και αξιώστε την παράλειψή της στο εξής. Αποφύγετε τους χαρακτηρισμούς και το έντονο ύφος. Μιλάμε χωρίς διάθεση ενοχοποίησης, αλλά ουδέτερα και με διαύγεια.
- Δεν γινόμαστε διδακτικοί με συναδέλφους: Όσο και αν τα τυπικά σας προσόντα, η επαγγελματική εμπειρία και οι σπουδές σας υπερβαίνουν το μέσο όρο των συναδέλφων σας, είστε συνάδελφοι για κάποιον λόγο. Μην υιοθετείτε διδακτικό ύφος με τους υπόλοιπους, γιατί δημιουργείτε αμηχανία. Η δημιουργία όμορφου κλίματος και καλής διάθεσης είναι η μεγαλύτερη απόδειξη της παιδείας σας. Κρατάμε λοιπόν τα προσόντα μας για την βελτίωση της ποιότητας της εργασίας μας και μόνον. Επίσης το ίδιο ισχύει και τους εργοδότες. Οι άνθρωποι αυτοί είναι εκεί κατόπιν δικής σας επιλογής και όταν τους προσλάβατε το κάνατε κατόπιν αξιολόγησης.
- Μην κουβεντιάζετε οικονομικά ζητήματα: Η αναφορά, άμεση ή έμμεση σε θέματα απολαβών, είναι ένα προσωπικό ζήτημα και δεν ενδείκνυται για ανοιχτή κουβέντα. Οι καιροί είναι πράγματι δύσκολοι και απαιτητικοί. Η κρίση συνεπάγεται περικοπές και καθυστερήσεις και είναι θεμιτό να αισθάνεστε ότι αδικείται η προσωπικότητά σας, γιατί έως ενός σημείου κάτι τέτοιο ισχύει. Από εκεί και έπειτα ωστόσο, δεν είναι επιτρεπτό να δημιουργείτε κλίμα θυματοποίησης στον χώρο που εργάζεστε.
Οι υπαινιγμοί και οι έμμεσοι εκβιασμοί, ακόμα και τα κακόγουστα αστεία δε θα λύσουν το πρόβλημα, αλλά μάλλον θα ανοίξουν έναν φαύλο κύκλο. Όταν θίγονται τα οικονομικά σας συμφέροντα, θέστε το ζήτημα απευθείας στον υπεύθυνο της μισθοδοσίας με διαφάνεια και σαφήνεια. Είτε πρόκειται για καταβολή υπερωριών, δεδουλευμένων ή για αύξηση, εκθέστε του την κατάσταση κατ’ ιδίαν. Επίσης μπορείτε, αν αποφασίσετε ότι πλέον η εργασία είναι οικονομικά επιζήμια και όχι κερδοφόρα για εσάς (είναι μία θλιβερή πραγματικότητα), να δώσετε στην εργοδοσία μία έγκαιρη ειδοποίηση για την παραίτησή σας.
Να θυμόμαστε ότι, όσο δύσκολη και χρονοβόρα είναι η διαδικασία της καθιέρωσης ασφάλειας και εμπιστοσύνης στην εργασία, η διάλυσή της μπορεί να αποτελέσει ζήτημα λίγων μόνο λεπτών. Βεβαιωθείτε ότι αντλείτε από την εργασία σας στοιχεία που σας γεμίζουν και σας ικανοποιούν και φροντίζετε να συμβιβάζεστε με ό,τι είναι δευτερεύον.